Livandas välmåendetips

Välmåendetips för vecka 29

Drick vatten under varma dagar!

Vi människor består av 60-80% vatten och vi är väldigt känsliga för svängningar i vattennivån. Vätskeförlust innebär bl.a. att kroppen får det svårare att reglera kroppstemperaturen, det blir jobbigare att röra på sig och prestationsförmågan försämras. En riktlinje vid normal aktivitetsnivå är att dricka ca. 1,5-2 liter utöver det du dricker till maten. Kroppen kan endast ta upp ca. en halvliter vatten i timmen så det är också viktigt att du sprider ut vattenintaget över hela dagen. Att dricka vatten med jämna mellanrum är därför ett utmärkt tillfälle att ta små micropauser under dagen.

Se till att göra vattendrickandet till en liten ”avslappningsritual”:

Ha inte vattnet för lättillgängligt, t ex en flaska eller tillbringare på skrivbordet. Se i stället till att du behöver röra på dig lite för att fylla på vatten – det ger dig ett tillfälle till att få lite distans till det du är sysselsatt med.

Innan du dricker – ta några djupa andetag med magen och slappna av riktigt ordentligt. Drick sedan långsamt och koncentrera dig riktigt på hur svalkande och uppfriskande det känns att dricka vattnet. Känn efter hur svalt och friskt vattnet känns i munnen och hur det sakta rinner ner i strupen. Ta en kort paus mellan varje klunk och slappna samtidigt av.


Tidigare välmåendetips